English site
חיפוש
חיפוש מתקדם
מוצרי חלב ולחץ דם
שרית עטיה שמואלי, דיאטנית קלינית יועצת למועצת החלב

 

בנוסף לתפקידם החשוב בבניית העצמות, מחקרים איכותיים רבים משני העשורים האחרונים מצביעים על חשיבות מוצרי החלב הן לטיפול ביתר לחץ דם והן למניעתו.

 

מהו יתר לחץ דם?  
לחץ הדם הוא הכוח שמפעיל נוזל הדם על דפנות העורקים בתוכם הוא זורם. יתר לחץ דם הוא מונח המתאר לחץ דם גבוה מדי לאורך זמן. תופעה זו שכיחה בחברה המודרנית במבוגרים ובעשור האחרון נצפים יותר ויותר ילדים הסובלים ממנה. הערכה היא כי כ-25% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מיתר לחץ דם.
יתר לחץ דם מוגדר כלחץ דם סיסטולי גבוה מ- 140 מ"מ כספית או לחץ דם דיאסטולי גבוה מ- 90 מ"מ כספית. יתר לחץ דם הוא גורם סיכון עיקרי למחלות לב ושבץ, לכן הפחתה בלחץ הדם גורמת לירידה בסיכון למחלות אלה.
בעשור האחרון מחקרים מדעיים רבים מצביעים על חשיבות ויעילות דיאטה מאוזנת ומתאימה בשילוב עם אורח חיים פעיל כאסטרטגיה לטיפול ביתר לחץ דם ובמניעתו.

 

מה מוכיחה הספרות המדעית?
החשיבות של מוצרי החלב והרכיבים התזונתיים המצויים בהם במניעה וטיפול ביתר לחץ דם קיבלה תשומת לב רחבה מאז מחקר הדגל הנקרא  DASH, (Dietary Approaches to Stop Hypertension).
במחקר נמצא כי תזונה עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דלי שומן יעילה בהורדת לחץ הדם, וכי השפעתה דומה לזו של חלק מהתרופות לטיפול ביתר לחץ דם.
מחקר DASH, שנערך על ידי משרד הבריאות האמריקני כלל 459 נבדקים, שחולקו לשלוש קבוצות. כל אחת מהקבוצות קיבלה דיאטה שונה, שנמשכה 8 שבועות:
1. תזונה משולבת (DASH) – עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דל שומן, עשירה בסידן, אשלגן ומגנזיום.
2. תזונה צמחונית – עשירה בפירות וירקות. עשירה באשלגן ומגנזיום ודלה בסידן.
3. תזונה אמריקנית טיפוסית(קבוצת בקורת) – עשירה בשומן ושומן רווי ודלה בסיבים, סידן, אשלגן ומגנזיום
כל הדיאטות היו שוות מבחינת צריכת הנתרן, האלכוהול והקפאין והן תוכננו כך שהמשתתפים לא ירדו במשקל. כמו כן, מידת הפעילות הגופנית הייתה דומה בין 3 הקבוצות.
כאמור, הירידה הגבוהה ביותר בלחץ הדם התרחשה בקבוצה ששמרה על דיאטת DASH.
הדיאטה הייתה יעילה ביותר בקרב אנשים עם יתר לחץ דם.


מחקר DASH היה מהראשונים שהראו את ההשפעה של דפוס תזונה ולא של מזון בודד או של רכיב תזונה אחד. החוזק של המחקר הוא בעובדה שאנשים אוכלים ארוחות מלאות בהתאם לדפוסי תזונה מסוימים ולא מזונות בודדים.
במחקר המשך נמצא כי דיאטת DASH יחד עם הפחתה בכמות המלח הייתה יעילה עוד יותר בהורדת לחץ הדם מאשר דיאטת DASH לבדה.

במחקרים נוספים נמצא כי דיאטת DASH גורמת גם לירידה של סך הכולסטרול וכולסטרול-LDL  ("הרע") באופן בלתי תלוי לירידה בלחץ הדם, וכי שמירה עליה קשורה בסיכון נמוך לחלות במחלות לב ושבץ.
בהתאם לכך, ההנחיות האחרונות למניעה ולטיפול ביתר לחץ דם של ארגון הלב האמריקני, כמו גם של ארגוני בריאות נוספים ברחבי העולם, כוללות המלצה לאכילה של לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום.
המחקר בתחום החשוב הזה נמשך, וגם בשנה האחרונה פורסמו מספר מחקרים חדשים שבדקו את הקשר והראו את היעילות של צריכת מוצרי חלב במניעה וטיפול ביתר לחץ דם בקבוצות אוכלוסייה שונות – נשים, אנשים מבוגרים ומתבגרים.


מחקר הולנדי שהתפרסם באפריל 2009 ב The American Journal of Clinical Nutrition בחן את הקשר בין צריכת מוצרי חלב ויתר לחץ דם. החוקרים עקבו אחר הרגלי התזונה של 2245  אנשים שהשתתפו במחקר רוטרדם. כל המשתתפים היו בעלי לחץ דם נורמאלי בתחילת המחקר והחוקרים עקבו אחר הארעות יתר לחץ דם אצלם.
החוקרים מצאו כי צריכת מוצרי החלב נמצאת בקשר הפוך עם הסיכון לפתח יתר לחץ דם.
משתתפים שצרכו את כמות מוצרי החלב הגדולה ביותר נהנו מירידה של כ 30% בסיכון לפתח יתר לחץ דם. תוצאות מחקר זה תומכות בכך שצריכת חלב ומוצריו תורמת למניעת יתר לחץ דם במבוגרים בריאים.

 

במחקר-על (מטה אנליזה), שפורסם באוקטובר 2008 ב-Nutrition, נכללו 12 מחקרים קליניים שכללו 623 משתתפים עם יתר לחץ דם וטרום יתר לחץ דם. התוצאות הראו כי חלבונים קצרים בחלב, הנקראים פפטידים, גרמו לירידה משמעותית של 4.8 ו- 2.2 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי.
נמצאה השפעה גדולה יותר בקרב אנשים עם יתר לחץ דם לעומת אנשים ללא יתר לחץ דם. בנוסף, ככל שתקופת ההתערבות הייתה ארוכה יותר כך ההשפעה על הורדת לחץ הדם הייתה משמעותית יותר.
מחקר זה תומך בממצאים ממחקרים אחרים, שהראו כי מוצרי חלב יעילים יותר מאשר תוספי סידן בהפחתת לחץ הדם.
ההסבר לכך הוא שבחלב קיימים מרכיבים נוספים – פפטידים, אשלגן ומגנזיום – שפועלים יחד עם הסידן להורדת לחץ הדם.

 

במחקר, שפורסם ב- Hypertension באפריל 2008, נמצא כי ככל שצורכים יותר מוצרי חלב, כך יורד הסיכון לפתח יתר לחץ דם (לאחר שנלקחו בחשבון גורמים אחרים שמשפיעים על יתר לחץ דם). המחקר נערך בקרב 28,866 נשים בגילאי 45 שנים ומעלה בארה"ב ונמשך 10 שנים.
נמצא כי הסיכון של נשים, שצרכו כ-3 מנות בממוצע של מוצרי חלב דלי שומן ביום, לפתח יתר לחץ דם היה נמוך ב- 11% בהשוואה לסיכון של נשים שכמעט ולא צרכו מוצרי חלב דלי שומן (פחות משליש מנה ביום).
בנוסף, צריכה גבוהה של סידן וויטמין D מהמזון, אבל לא מתוספי תזונה, נמצאו קשורים גם כן לסיכון נמוך לפתח יתר לחץ דם.
מתוצאות המחקר ניתן לשער כי למוצרי חלב דלי שומן יש תפקיד במניעה ראשונית של יתר לחץ דם, והן מחזקות את ההמלצות לצריכה של לפחות 3 מנות של מוצרי חלב ביום.

 

במחקר ספרדי, שפורסם במאי 2008 ב- British Journal of Nutrition, נמצא כי צריכה גבוהה יותר של מוצרי חלב דלי שומן (חלב, יוגורט וקוטג') קשורה לירידה בלחץ הדם לאחר שנה של מעקב. המחקר כלל יותר מ- 2,000 משתתפים (גברים בגילאי 55-80 ונשים בגילאי 60-80 שנים).
הירידה בלחץ הדם הסיסטולי אמנם הייתה מתונה (עד 4 מ"מ כספית), אולם החוקרים מציינים כי ירידה של 2-5 מ"מ כספית בממוצע לחץ הדם של האוכלוסייה קשורה בירידה של התמותה הכללית, מחלת לב כלילית ושבץ ב- 7% - 14%. תוצאות המחקר מאשרות כי יש תועלת בצריכת מוצרי חלב דלי שומן גם לאוכלוסייה המבוגרת.

במחקר נוסף, שפורסם באפריל 2008 ב- Journal of Pediatrics, נמצא כי צריכה גבוהה של מוצרי חלב דלי שומן, פירות וירקות כחלק מדיאטת DASH, מורידה את לחץ הדם בקרב מתבגרים. במחקר השתתפו 57 מתבגרים שאובחנו כסובלים מיתר לחץ דם או טרום יתר לחץ דם בארה"ב. 

 

איך נלחמים מוצרי החלב בלחץ דם?
חלב ומוצריו מספקים לגוף מספר רכיבי תזונה חיוניים כמו סידן, אשלגן, מגנזיום, זרחן, ויטמיןD  וחלבון מלא ואיכותי. מחקרים רבים קושרים צריכת רכיבים אלו ולחץ דם תקין.
על פי הידע הקיים ממחקרים רבים, הסידן משפיע על לחץ הדם לטובה בשל מעורבותו בהפחתת הפעילות של מערכת הרנין-אנג'יוטנסין, שיפור מאזן האשלגן-נתרן ועיכוב התכווצות השריר החלק בכלי הדם.

לסיכום, אשלגן ומגנזיום המצויים בחלב עוזרים בהורדת לחץ הדם, וכך גם חלבוני החלב, במיוחד חלבונים קצרים הנקראים פפטידים.
במחקרים נמצא, כי מוצרי חלב יעילים יותר מאשר תוספי סידן בהפחתת לחץ הדם. ההסבר לכך הוא שבחלב קיימים מרכיבים אחרים שפועלים יחד עם הסידן להורדת לחץ הדם.
אכילה של לפחות 3 מנות של מוצרי חלב ביום יכולה לעזור במניעה ובטיפול ביתר לחץ דם. זאת מעבר ליתרונות הנוספים שיש למוצרי החלב בשיפור התזונה הכללית ובמניעת אוסטיאופורוזיס, מחלות לב וסוכרת מסוג 2.

  

מקורות:
1. A clinical trial of the effects of dietary patterns on blood pressure. DASH Collaborative Research Group. N Engl J Med 1997;336:1117-24.
2. Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet. DASH-Sodium Collaborative Research Group. N Engl J Med 2001;344:3-10.
3. Inverse association between dairy intake and hypertension: the Rotterdam Study. Marielle F Engberink, Marieke AH Hendriksen, Evert G Schouten, Frank JA van Rooij, Albert Hofman, Jacqueline CM Witteman, and Johanna M Geleijnse. Am J Clin Nutr published 15 April 2009.
 Link: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2008.27064v1
4. Dietary Intake of Dairy Products, Calcium, and Vitamin D and the Risk of Hypertension in Middle-Aged and Older Women. Hypertension 2008;51:1073-1079. http://hyper.ahajournals.org/cgi/content/abstract/51/4/1073
5. Low-fat dairy products and blood pressure: follow-up of 2290 older persons at high cardiovascular risk participating in the PREDIMED study. Br J Nutr. 2008;20:1-9. [Epub ahead of print] http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=1883044
6. The Efficacy of a Clinic-Based Behavioral Nutrition Intervention Emphasizing a DASH-Type Diet for Adolescents with Elevated Blood Pressure. J Pediatr 2008;152:494-501. http://www.jpeds.com/article/S0022-3476(07)00878-5/abstract
7. Effect of milk tripeptides on blood pressure: A meta-analysis of randomized controlled trials. Nutrition 2008;24:933-40.
http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(08)00202-5/abstract


תפריט הבריאות
קישורים
office@is-d-b.co.il :דרך המכבים 46, ת.ד. 15578, ראשל"צ 75054 | טל : 9564750 - 03 | פקס : 9564766 - 03 | דוא"ל
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט