בלי להתבלבל: אי סבילות ללקטוז היא לא אלרגיה לחלב

אנשים לעיתים מתבלבלים בין אי-סבילות ללקטוז, לבין אלרגיה לחלב. בעוד הסימפטומים של שני המצבים הללו יכולים להיות דומים, אי-סבילות ואלרגיה לחלב הן שתי תופעות שונות מאוד.

לא נעים להכיר, אי-סבילות ללקטוז

אי-סבילות ללקטוז הינו מצב בו הגוף מתקשה לעכל לקטוז (סוכר החלב) לאחר אכילה של חלב ומוצרי חלב.
הסיבה לכך נובעת מחוסר באנזים "לקטאז" שאחראי לפרק את הלקטוז במערכת העיכול בכדי שהוא יוכל לעבור ממערכת העיכול לזרם הדם.
במצב של חוסר באנזים לקטאז, הלקטוז נשאר במערכת העיכול וגורם לתסמינים כמו גזים וכאבי בטן.

 

לשם שינוי - אלרגיה לחלב

בשונה מאי-סבילות בה הגורם הוא הלקטוז- סוכר החלב, אלרגיה לחלב הינה תגובה לחלבון החלב. 

במצב של אלרגיה ההשפעה על הגוף יכולה להיות כלל מערכתית, בגלל פעילות מוגברת של מערכת החיסון. בעוד שבמקרים של אי-סבילות ללקטוז רק מערכת העיכול מעורבת.  

הבדל חשוב נוסף הוא שילדים שנמצאו אלרגים לחלב צריכים להמנע לחלוטין ממוצרי חלב (מדובר על כ-2-3% מהילדים) כאשר אצל מחצית מהם, התופעה חולפת עד גיל שנה. 

לעומת זאת כאשר מאובחנת אי-סבילות ללקטוז, לפי ה-American Academy of Pediatrics לא מומלץ להמנע ממוצרי חלב לחלוטין מכיוון שחלב ומוצריו הם מקור חשוב לסידן לילדים.

ישנם מחקרים רבים שמצביעים על כך שכאשר ילדים נמנעים ממוצרי חלב הדבר עלול להוביל לצריכה לא מספקת של סידן שהינו מרכיב תזונתי קריטי לגדילה והתפתחות העצם בילדים.

חושדים שילדכם סובל מאי סבילות ללקטוז?
חשוב לזכור שלא כל כאב בטן מקורו בהכרח באי-סבילות ללקטוז. בכדי לבחון האם כאבי הבטן של הילד נגרמים כתוצאה מאי-סבילות ללקטוז, מומלץ לפנות לרופא הילדים שלכם.

הילד אובחן עם אי-סבילות ללקטוז – אז מה אוכלים עכשיו?

הילד יכול ואף מומלץ שימשיך לצרוך מוצרי חלב, אבל צריך לדעת אלו מוצרי חלב אפשר לתת לו לאכול:

  • יוגורט - יוגורט פרוביוטי עשיר בחיידקים "טובים". החיידקים ביוגורט מתסיסים את הלקטוז ובשל כך כמותו יורדת. מחקרים מראים כי לאחר אכילת יוגורט גם רגישים ללקטוז מראים תוצאות טובות בתבחין נשיפת מימן.
  • מוצרי חלב בעלי כמות לקטוז נמוכה/נטולים לקטוז - כיום קיים מגוון מוצרים שכמות הלקטוז בהם הופחתה בצורה מלאכותית. לאותם מוצרים, הוסיפו בתהליך הייצור אנזים לקטאז כדי שיפרק באופן מלאכותי את הלקטוז. כך שהילד יכול להמשיך לאכול את האוכל שהוא רגיל אליו בבוקר. 
  • מוצרים בעלי כמות לקטוז נמוכה באופן טבעי - גבינה צהובה, גבינה בולגרית, קוטג' , גבינת פרמז'ן, יוגורט ומוצרלה.
  • תוסף אנזים לקטאז חיצוני - ניתן להשיג את התוסף בבתי-המרקחת ללא מרשם רופא. את התוסף יש לתת לילד בצמוד לארוחה המכילה מוצרי חלב.
  • שילוב מוצרי חלב כחלק מהארוחה - כאשר משלבים את מוצרי החלב כחלק מארוחה מגוונת המכילה מוצרי מזון נוספים, קיים שחרור איטי יותר של הלקטוז דבר שמקל על עיכולו במערכת העיכול.