זה משמין אותי?

השפעת השומן ממוצרי החלב על רמות השומנים

 מחקר שערכה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן מצא כי צריכה ש

ל גבינות עתירות שומן העלתה מעלה את רמות ה-HDL ("הכולסטרול הטוב"), שלו תפקיד בשמירה ומניעה של מחלות לב וכלי דם.                                                  

במחקר, שנערך במשך 12 שבועות, השתתפו 139 נחקרים שחולקו ל-3 קבוצות.

חברי הקבוצה הראשונה נתבקשו לאכול בכל יום 80 ג' של גבינות המכילות אחוזי שומן גבוהים.
לקבוצה השנייה נאמר לאכול 80 ג' גבינה ביום אבל מופחתת שומן,
ואילו הקבוצה השלישית נמנעה לכל אורך המחקר ממוצרי חלב,
וצרכה במשך כל אחד מימי המחקר 90 ג' של לחם וריבה.

והתוצאות? מפתיעות 
באף אחת מקבוצות המחקר לא נמצא שינוי משמעותי ברמות ה-LDL ("הכולסטרול הרע"),

שכידוע עלייה ברמתו בדם קשורה לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.
מצד שני ראו החוקרים, שהנחקרים בקבוצה שאכלו כמות גבוהה של גבינות עתירות שומן העלו בצורה המשמעותית ביותר את רמות הכולסטרול הטוב בדם.

המחקר הזה אינו לבד 
אין זה המחקר הראשון שהראה תוצאות מהסוג הזה. מחקר יפני שפורסם לאחרונה הראה שצריכה גבוהה של מוצרי חלב עתירי שומן,
מעכבת הצטברות שומן בכבד, ובכך מפחיתה את הסיכון להיווצרות "כבד שומני".

ב-2012 פורסמה סקירת ספרות שמצאה שצריכת מוצרי חלב עתירי שומן דווקא הפחיתה סיכון להשמנה.

מחקר נוסף, באוניברסיטת הארוס (Aarhus) בדנמרק,
השווה בין דגימות צואה ושתן של 15 גברים, חלקם צרכו גבינות עתירות שומן,
וחלקם צרכו חמאה ללא מוצרי חלב נוספים.
הנבדקים שצרכו מוצרי חלב עתירי שומן, היו בעלי רמות גבוהות יותר של חומצה בוטירית.
הבוטירת נקשרה במספר מחקרים לסיכ

ון נמוך יותר להשמנה ולירידה ברמות הכולסטרול בדם.

במחקר שנערך באוסטרליה ב-2009 נחקרים נחלקו לשתי קבוצות וכולם נתבקשו לצרוך דיאטה מופחתת קלוריות. אולם, קבוצה אחת קיבלה הנחיה לצרוך בנוסף לדיאטה, מוצרי חלב.
הקבוצה שצרכה את מוצרי החלב, השילו משקל רב יותר בהשוואה לקבוצה השנייה, הראו ירידה משמעותית יותר בלחץ הדם שלהם, והיו בעלי סיכון נמוך יותר לסכרת ומחלות לב.


חוקרים אוכל ולא את המרכיבים שלו
בעבר נהגנו לחשוב שכל מוצר מזון שיש בו שומן רווי אינו בריא ומביא למחלות לב וכלי דם, ולא נעשתה הבדלה בין המזונות השונים.
עם זאת, המחקר בתזונה עובר בשנים האחרונות מהסתכלות על רכיב תזונה בודד (כשומן רווי), להסתכלות על הרכיב כחלק ממוצר מזון שלם (כמוצרי חלב).
ההגיון בהסתכלות זו טמון בכך שמוצר מזון מכיל כמות עצומה של רכיבים, והשילוב של כל הרכיבים הללו יחד (ויטמינים/מינרלים/חלבון/שומן/סיבים וכו') הוא זה שמשפיע על הבריאות שלנו.


בשורה התחתונה: אנחנו אוכלים אוכל, לא רכיבי תזונה, ולכן ההתייחסות צריכה להיות למוצר המזון בשלמותו.